I když v současné době je práce dostatek, naopak o pracovníci je nouze, neznamená to, že to tak musí být napořád. V současné době se sice situace může zdát přívětivá, ale zanedlouho se může situace otočit. Lidé mohou být nahrazeny stroji, kteří zastanou mnohem více práce, než oni. Najednou nemusí být o pracovníci zájem a mnozí tak skončí pod mostem. Pojďme si proto říct, jaké dovednosti nám práci v budoucnu zajistí, ať už bude budoucnost jakákoliv.
V současné době není o práci nouze. Spíše je nouze o zaměstnance, kteří chybí. Mnozí odlétají do zahraničí, kde si přijdou na mnohem větší peníze než u nás. Mnozí pendlují mezi jednotlivými zaměstnavateli a neví, jestli vzít práci za skvělé benefity nebo jestli sáhnout po práci, která je dobře placená. V budoucnu však může být všechno jinak. O kvalitní zaměstnance nemusí nikdo zavadit. Je tedy dobré vědět, na jaké dovednosti bychom se měli zaměřit, abychom byli i v budoucnu, ať už v té blízké nebo v té vzdálené, stále žádaní.
Jaké budou klíčové dovednosti?
Stále častěji slýcháváme, že nám práci seberou roboti. Člověk by tomu i uvěřil, vždyť nyní je o pracovníky tak velká nouze, že mnozí zaměstnavatelé si roboty kupují do zásoby, protože nechtějí zpomalit chod podniku. Naštěstí mezi stroji a mezi lidmi je jeden velký rozdíl. A právě tím rozdílem jsou dovednosti, které lidé mají nebo se je mohou naučit, kdežto robotům jsou zcela cizí.
Rozdílnými a zároveň klíčovými dovednostmi bude v budoucnu komunikace. Kromě komunikace nesmíme zapomenout na schopnost spolupráce, dále na schopnost řešit problémy a taky bude důležitá empatie, kterou roboti také postrádají. Kromě toho jsou lidí specifičtí tím, že mají vůli a mohou se dál učit a vzdělávat, což bude taky v budoucnu velice cenné.
Kombinace dovedností jako prostředek, díky kterému obstojíte před konkurencí
Nejžádanější budete ve chvíli, kdy ukážete, že máte kombinaci měkkých dovedností a že máte i technické a digitální know-how. Měkkými dovednostmi se rozumí komunikace a kreativita, případně lidské rysy, kterým je třeba empatie.