Franšíza láká i zavedené značky

Franšíza láká
Franšíza láká

Obliba podnikání pod již zavedenou značkou i nadále roste a přináší neustále řadu novinek. Jednou z nich je nynější posilování pozice zahraničních značek. Za poslední 4 roky rostl počet zahraničních franšísovýcch konceptů mnohem rychleji, než ty české. Meziročně se jejich počet zvýšil o 20 %. Přesto je českých franšízových firem stále více. Nyní dosahuje číslo k počtu 150. V České republice v současné době funguje přes 250 franchisových konceptů a asi 5 270 franchisantů.

Velké firmy ve franšíze

Tuzemský franšízový trh i nadále roste a počet konceptů se zvyšuje. Mezi firmy, které spustily u nás svůj franšízový koncept, se řadí také velké společnosti, které sází na výhody franšízového způsobu rozvoje. Důkazem jsou značky Parky´s společnosti Kostelecké uzenin, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard. Zejména jde o trend spouštění franšízových konceptů také u firem, které na trhu již delší dobu fungují a rozhodli se expandovat právě na základě modelu franšízové spolupráce. Franšíza je sice pro ně nová, a mnohdy ještě nemají svého franšízanta, přesto se chopily šance. Originál prostě funguje. Model franšízingu pro svůj rozvoj nyní volí mnohem častěji také společnosti působící v sektoru služeb. Jde o velmi dobrý rozvoj a přísun financí prověřeným konceptem.

Pomalu, ale jistě

Cílem firem, které jsou na našem franšízovém trhu již delší dobu, je optimalizace pobočkové sítě. Řada firem ale i své franšízové pobočky z důvodu optimalizace sítě zavírala. K nárůstu počtu nových sítí pomohly i nové systémy, nikoliv jen masivní expanze konceptů. Jde o dozrávání franšízového trhu. Franšízové pobočky v tom případě nerostou a roste počet konceptů bez franšízanta. Pokud se firmy ve větší míře rozhodnou i letos pro předávání svých vlastních poboček do rukou franšízantů, vznikne tak mnoho příležitostí pro nové podnikatele. V minulosti růst konceptů v této oblasti zaznamenaly také originální nápady v podobě konceptů jako třeba QuickWash, což jsou samoobslužné prádelny, Body Body, tedy fitness centra nebo gastronomický koncept Parky´s. Nejvíce franchisových konceptů je stále v kategorii Oděvy a obuv, ale i v Gastronomii či oblasti potravin. Dobře si vedou i realitní služby.