Franchisingové systémy slaví úspěchy v Německu i u nás v Čechách

franchising ěmecko
franchising ěmecko

Obrovský rozmach dosahuje v současnosti podnikání formou franchisingu v Německu. Potvrzují to výsledky, které nedávno nabídl veřejnosti Institut pro franchising a Agentura Franchise Monitor společně s DVF, tedy německá franchisová asociace.

Čísla mluví pro růst

Uskutečněné průzkumy trhu jednoznačně ukazují, za poslední desetiletí tento tržní segment naprosto jednoznačně roste a to dokonce ve všech sledovaných kritériích. Zvyšuje se tak celkový i průměrný zisk, počet zaměstnanců ve franchisách a také počet franchisových jednotek. Nechme ale hovořit čísla, která jsou poměrně jednoznačná. Průměrný tisk 1,4 miliardy Euro za loňský rok připadá v Německu na každého, kdo je držitelem franchisové licence. Proti předešlému roku se tak jeho zisk zvýšil o cca 2,6 %. Funguje tu 156 tisíc franchisových podniků, které má na starosti 117 tisíc franchisantů. Které franchisy jsou nejoblíbenější a nejrozšířenější? Největší díl, tedy 39 % připadá na služby, hned za nimi je obchod, který drží 31 % a nakonec společně gastronomie, turistický ruch a rekreace s 20 %. Posledních 10 % zahrnuje dohromady na stavebnictví, renovace a logistiku. Grafy publikované na webech DVF dokazují všechna uvedená čísla a také přesný růst franchisorů a franchisantů za posledních 5 let (roky 2010-2016).

Češi se nenechají zahanbit

Jak si stojí v porovnání s Německem Češi? Rozhodně ani my se nemáme za co stydět, protože v Česku nyní funguje celkem 239 konceptů. V Německu je jich 950, jenže porovnejte si mezi sebou velikost českého a německého trhu. Na naši republiku pak připadá celkem 3906 franchisových jednotek, o které se stará 3139 franchisantů. Pokud jde o rozvržení druhů franchisových firem, jsou čísla velice podobná. U nás připadá na služby celkem 41 %, což je ještě o dvě procenta více než v Německu. Obchod má jako svoji hlavní náplň 34 % franchisových firem, což je o tři procenta více než v Německu. Turistický ruch, gastronomii a rekreaci potom pokrývá 18 %, to je naopak o dvě procenta méně v porovnání s Německem. Dalších asi 7 % připadne na stavebnictví. V zásadě se tedy dá říci, že situace na trhu v obou zemích je velice podobná, pouze Česká republika je ale mnohem menším trhem.

Zdroj: franchising.cz