Franchising má své klady, ale i svá úskalí. Například polský master-franchisant značky DairyQueen chtěl otevřít 20 obchodních míst, v současné době ale veškeré své obchody zavírá. Franchising má své podmínky a ty je třeba brát vážně.
Tato společnost DairyQueen provozuje své pobočky v 28 zemích umístěných po celém světě. Celkem čítá 6 800 obchodních míst. Drtivá většina z nich je provozována ale na rozsáhlém území v USA. Zde je úspěch pod záštitou investora miliardáře jménem WarrenBuffet.
Společnost ale stále nabízí své pobočky pro nové franchisanty také v Česku a Slovensku. Polský neúspěch nemusí nutně znamenat zároveň i neúspěch pro český a slovenský trh. Je tedy šance získat exkluzivní franchisingovou licenci pro podnikatele, kteří se dobře vyznají v oblasti českého obchodního prostředí, mají zkušenosti z oblasti gastronomie nebo třeba i maloobchodu.
DairyQueen
Jako podmínka úspěšného podnikání v oblasti franchisingu pod zavedenou značkou je jednak striktní dodržování všech osvědčených postupů, pak také správný a pečlivý výběr místa, a v neposlední řadě je to i obezřetný výběr daných zaměstnanců, loajálních k firmě.
To se ale právě vymstilo polskému master-franchisantovi Sparrow 4. Pod jeho vedením jsou provozovány v Polsku provozovny značky DairyQueen a jejich rozvoj. Všichni zástupci společnosti hned při prvním vstoupení na trh oznámili svůj plán otevřít 20 obchodních provozoven. Nyní jsou ale pobočky uzavřeny. Master-franchisant Sparrow 4 zprovoznil 3 obchody. Mezi polskými zákazníky je velmi silná poptávka po mražených produktech, značka se ale neprosadila.
Carted´OrCafe
První dvě pobočky Sparrow 4 byly provozovny se zmrzlinou a další byla provozována jako DQ Grill &Chill hamburger a sendviče. Polský trh se zmrzlinou určitě patří k nejsilnějším v Evropě, ale nepodařilo se obchodům prosadit. Ve stejnou dobu otevřeli franchisové sítě i Carted´OrCafe, ti dobře prosperují. Trh se zmrzlinou je stále ještě otevřený novým značkám.
Jako příčina selhání je uváděna špatná volba místa, které bylo na galerii, dále také neúspěšný výběr zaměstnanců, kteří tuto značku dostatečně neuměli prezentovat. Jako další se uvádí i skutečnost, že je sice DairyQueen mimořádně úspěšná na svém domácím americkém trhu, nedokáže ale však dostatečně zaujmout zákazníky v Evropě, kam spadá i Polsko. Pokud ale i Carted´OrCafe dokáže na stejném místě prosperovat, je to velká výzva, zkusit přece jenom značku DairyQueen prosadit.