Když se řekne slovo „franchising“, mnozí lidé nevědí, co si pod tímto pojmem představit. Pokud se orientujete na podnikatelském trhu, víte, že se jedná o podnikání na základě licenčních smluv. Lidé tedy nemusí zakládat svou vlastní společnost s vlastním, novým jménem, ale mohou si zaplatit pobočku firmy, která už na trhu má své jméno a má svou stálou klientelu. Na podnikatelský trh se tak můžete dostat s produktem či službou, s níž nebude začátek podnikání tak riskantní.
Ještě donedávna se franchisingu čeští podnikatelé obávali. Bylo to pochopitelné, bylo to něco, co přišlo ze zahraničí, co využívaly jenom zahraniční společnosti. Jenže jak se ukázalo, že zahraniční firmy takto rostou a rozšiřují se, aniž by je to stálo sebevětší námahu, rozhodli se do toho taky jít. A najednou se český trh rozšířil a naprosto změnil.
Podívejme se tedy na to, jak je to s franchisingem v České republice nyní. Přece jen je to způsob podnikání, díky němuž nyní funguje drtivá síť českých firem.
Počet franšízových poboček za poslední roky vzrostl o třetinu
Jde vidět, že české firmy konečně našly to kouzlo franchisingu a rozhodly se mu věřit. Díky tomu, že se lidé nebáli rozjet své první firmy pod značkou jiné firmy, je třeba konstatovat, že se počet franšízantů a nových poboček rozrostl o celou třetinu, a to za poslední dva roky, což je velice krátká doba na takový rozvoj a rozšíření.
Kolik poboček na území České republiky působí?
Podle aktuálních informací lze říct, že nyní se na území České republiky ukrývá více jak 260 franšízových konceptů. Co se týče počtu franšízových poboček, číslo dosahuje několika tisíc, a sice osmi a půl tisíce. Své pobočky zde provozují 8103 franšízantů.
Podle všeho dalších třicet českých i zahraničních franšízantů zatím neví, s kým začít spolupracovat, ale jsou aktuálně ve fázi hledání dobrého a vhodného partnera.
Také je třeba zmíniti, že se na náš trh dostávají mnohé celosvětově známé značky, které tak oživují náš trh. Mezi nové koncepty patří například Logicschool nebo také DUKA či Body Chief.