Franšíza jako forma podnikání

franchising forma podnikani
franchising forma podnikani

Podnikání v podobě pořízení vhodné franšízy je velmi oblíbenou formou. Franšízing nebo také franchising je forma podnikání, při které vlastně již určitý podnikatel poskytne dalšímu podnikateli své know-how, svoji značku a také podporu pro první podnikání. Franšízant mu pak za to platí dohodnutý podíl získaný ze svého obratu a poskytuje svému pronajímateli i šíření povědomí o značce.

Pojmy v této oblasti

Pokud se rozhodnete zvolit tuto formu podnikání, získáte tak podporu ve formě takzvaného manuálu, jak daný podnik vést. Vyvarujete se tedy začátečnických chyb a bude vám dán jasný návod pro celé podnikání. Výhodou je také využití společné propagace zvolené značky ve formě reklamy a všech možných tištěných letáků a jiných propagačních materiálů. Výhodou je také často organizované školení pro zaměstnance, v tomto případě tedy franšízant.

Franšízor, tedy poskytovatel, může pomocí svých dalších franšízantů podstatně rychleji rozšiřovat povědomí o své značce napříč dalšími regiony. Tím získá velmi rychle své místo na trhu pomocí rychle vybudovaných poboček na mnoha místech. Vybudování postavení v podobě silné značky je velkou pomocí. Zároveň také od svých franšízantů získává podíl z jejich obratu.

Nejrozšířenější formy

Nejčastější formy franšízových konceptů, které jsou v České republice hojně rozšířeny, se točí kolem jídla. Pověst českého jedlíka je tedy zachována. Bohužel ne již ve formě poctivě vařené české kuchyně, ale spíše ve formě prázdných kalorií z fast-foodů. V popředí se dostávají ale i zdravé nápoje a velmi oblíbená je stále káva. Dají se najít i velmi zdravé formy.

Společnost McDonald’s asi nemusíme dlouze představovat. V České republice patří mezi nejstarší a nejstabilnější zástupce právě v oblasti franšízingu. Tento řetězec formy rychlého občerstvení se v loňském roce rozhodl markantně navýšit počet svých franšíz napříč všemi regiony. Je zde tedy velká šance a jistota výdělku. Síť restaurací pod značkou McDonald’s je u nás formou franšíz provozována ve většině. Skutečné číslo jsou ¾. Pokud vám tedy nevadí jejich sortiment, s chutí do toho.

Aktuální novinkou na poli této značky je testovací provoz restaurace na Praze 4, kde probíhá budování samoobslužného kiosku a možnost úspěchu je zde velká. Pomocí této formy samoobslužné zóny lze nově vybrat menu a také jej rovnou i zaplatit.

Káva je velmi oblíbeným nápojem a v České republice jeho obliba i nadále stoupá. Síť kaváren se úspěšně rozrůstá a nabízí se spousta variant nabízeného sortimentu kávy i formy nabídky. Kavárenský trh je zde novou možností jak uspět a stále se otevírají nové pobočky v této sféře.

Síť Starbucks neustále rozšiřuje své pobočky i provozovny a to i formou franšíz. Tento americký řetězec ve formě Starbucks u nás otevřel vůbec svou první kavárnu v roce 2008. Mezi další konkurenty v oblasti kávy patří britský kavárenský řetězec Costa Coffee. I zde se dá podnikat formou franšíz. Největší výhodu najdete u českého řetězce CrossCaffé, kterou je třeba zdůraznit. Ten nabízí příznivější cenu za pořízení licence. Český trh potřebuje podpořit, tak to určitě stojí za zvážení.

Pokud vám utkvěl v hlavě název značky SUBWAY, která před 3 léty získala cenu za nejhodnotnější značku v oblasti fast-food řetězců. Můžeme zde předložit i pár čísel. Meziročně této společnosti vzrostla hodnota o 12 % a činí cca 17 milionů amerických dolarů. Od roku 2006 má 50x zvýšenou svoji hodnotu. Založila svoje podnikání na čerstvosti svých baget a to velmi dobře funguje.

Posledním hitem jsou jedinečné a na zdraví působící čerstvé šťávy. Jejich konceptem jsou takzvané UGO bary. Má je pod palcem překvapivě společnost Kofola a svou síť chce do konce roku rozšířit na 80 provozoven. Tady je velký potenciál a velká šance na úspěch. Zdraví je posledním horkým tématem a společnost k němu stále více zaměřuje svou pozornost.  Hlavními místy, kde se chystá UGO bary společnost otevřít, jsou města jako Praha, Most, Teplice či Ústí nad Labem. Určitě se ale nebude zdráhat otevření na místech dalších.