Pro rozšiřování franšízové sítě je velmi důležité umět si dobře vybrat. Jednou z nejdůležitějších osob je právě franšízor, který by měl pak působit velmi podobně jako sportovní trenér. Franšízor je pak výhradním vlastníkem ochranné známky a značky celé franšízové sítě, který si již na začátku sám otestoval podnikatelský záměr a v praxi prokázal jeho velmi dobrou rentabilitu. Mnoho nových franšízorů je na začátku velmi překvapeno z konkurence, která jednoznačně probíhá mezi franšízovými sítěmi ve všech daných lokalitách. Marketing místních podniků se svou působností rychle přesouvá k úrovni velkých národních a globálních společností. To sebou nese výhody, povědomí a důvěru spotřebitelů, velký marketingový rozpočet a zkušený tým. Všichni stáli na začátku a franšízoví inovátoři mají v současné době velkou šanci uspět na trhu, při hře podle pravidel.
Franšízové sítě
Speciální postavení má master-franšízant, který má navíc budovat a spravovat franšízovou síť na území vymezeném od franšízora. Jde o hlavního zástupce franšízora, který udílí licence a poskytuje školící i další služby, včetně nutné podpory. Franšízoví trenéři pomohou rostoucí značce dobře překonat výzvy a problémy. Nejdůležitější je právě volba správného franšízora. Ani ta nejlepší rada ale nepomůže, pokud se jí neřídíte. Pokud je vaše firma a franšízanti ve fázi, kdy je trénink ze strany franšízora vůbec možný, budou se postupně zlepšovat a ladit své schopnosti. Nejdůležitější je ochota spolupracovat a následovat trenéra.
Vlastní systém a styl
Vyhněte se těm, co s vámi souhlasí. Takový trenér nemusí být úspěšný. Jeho působení bude neúčinné a může být pro firmu i nebezpečí. Hlavním přínosem trenéra je upřímná a někdy i hůře přijatelná reflexe i rady. Ujistěte se, že váš trenér má opravdu vlastní systém a styl, rozsáhlé zkušenosti z oboru a reálný plán na firemní rozvoj. Trenér je poradce, který naslouchá a moudře radí. Velcí trenéři mají pak již vypracované rozsáhlé herní plány, které jsou základem vlastního stylu koučování. Stanovte si systém měření výkonnosti o tom, co uvnitř sítě funguje, nefunguje a je třeba zlepšit. Ukazatele výkonnosti mají být součástí tréninkového plánu franšízora. Měřit se dá návštěvnost poboček, tržby a další ukazatele. Implementovat, měřit a upravovat se vyplatí, i když i ty nejlepší strategie vykazují výsledky až s odstupem času. Je-li úkolem franšízora dělat v systému změny a úpravy, které se dotknou celé franšízové sítě, je dlouhodobé vedení franšízantů a provozu systému nejdůležitějším faktorem úspěchu franšízového podnikání.