Franchising má své prvopočátky ve Spojených státech. Poputujeme na počátek dvacátého století, kdy právě v USA velice stoupala masová výrova, která pochopitelně souvisela i s velkou potřebou co nejvyšší distribuce. Psal se rok 1899, kdy dnes již celosvětově známá firma Coca – Cola nabízela pro stáčení svého hnědého nápoje franchose licence. Henry Ford, americký podnikatel a průkopník automobilismu, v roce 1913 zahájil masovou výrobu a prodej cenově přijatelných vozů (model T). To by se dalo považovat za první generaci franchisingu.
Sítě firem se následně stále rozrůstaly, což bylo dáno zejména novými možnostmi cestování. Vznikaly prodejny automobilů, benzínové pumpy, motely, opravny a podobně. Zmíněným společnostem touto dobou velice přálo a rostly právě na základě franchisingu.
Druhou generací franchisingu je období po 2.světové válce. Po vzpamatování celé planety po válečném šílenství se začal znovu rozvíjet na některých místech obchod, přičemž se franchising rozšířil do Evropy. Vznikaly znovu nové a nové značky, které rozšiřovaly svoji síť.
Za symbol franchisingu, zejména pak této druhé generace, je považována síť restaurací rychlého občerstvení McDonald´s Corporation. Tento gigant vznikl v roce 1955 ve Spojených státech amerických v Kalifornii a postupně se díky franchisingu rozrostl do celého světa. Jedná se o jeden z největších světových současných řetězců rychlého občerstvení. V roce 2007 měl McDonald´s zastoupení svých restaurací ve 120 zemích světa s třiceti tisíci restauracemi. V České republice byla otevřena první pobočka v pražské Vodičkově ulici v roce 1992.