Vývoj franchisingu v České republice

franchising2
franchising2

V poslední době se franchisové podnikání stává v České republice stále populárnějším. Nejedná se přitom jen výhradně o zahraniční franchisové systémy, jak tomu na počátku franchisového podnikání u nás bývalo. Většina dnešní franchisových konceptů působících v Česku je tuzemského původu. Nejčastěji se u nás franchisové systémyobjevují v gastronomi itedy v restauracích, kavárnách, čajovnách a rychlém občerstvení. Franchisových projektů u nás dnes působí zhruba 250, franchisový systém využívají i velké společnosti, mezi ty nejznámější patří například Kostelecké uzeniny nebo pivovar Bernard.

Zejména od roku 2014 začalofranchisový systém využívat mnoho již fungujících českých firem, které se tímto způsobem rozhodly svoji působnost na trhu rozšířit. Nejčastěji se tyto firmy rozhodují pro vlastní franchisové pobočky. Často se ale také vyskytuje franchisová spolupráce s franchisantem, který si tuto pobočku otevře na základě franchisové smlouvy.

Začátky franchisingu v České Republice přitom vůbec nebyl tak světlý. První franšízové systémy se v České republice objevily kolem roku 1991. V tomto roce se na českém podnikatelském trhu poprvé první franchisy objevily.  Jednou z prvních byl například světoznámý fastfoodový řetězec McDonald´s. Zpočátku však český trh zaznamenával pouze franchisové projekty ze zahraničí, Čechům se zpočátku tento koncept příliš nezamlouval a rozvíjel se zde jen velmi pomalu, zpravidla kvůli počáteční nedůvěry plynoucí z nedostatku potřebných informací a zkušeností, ale také díky nepříznivým ekonomickým podmínkám, proto se v Česku nedařilo nejen franchisingu, ale podnikání všeobecně. Vše se obrátilo k lepšímu v roce 1993, kdy byla založena Česká asociace franchisingu, která se stala klíčovou pro nárůst popularity franchisingu v České Republice.Tato asociace vznikla za účelem franšízový systém podpořit a vytvořit pro něj lepší podmínky.